List of Publications

Doctoral Thesis:

  • Reinkemeier, F. (2023). Designing Conversational Agents for Humans: Empirical Studies on Chatbots and Voice Assistant, Göttingen.


Accepted Conference Articles:

  • Reinkemeier, F./Gnewuch, U./Toporowski, W. (2022). Can Humanizing Voice Assistants Unleash the Potential of Voice Commerce? Proceedings of the 43rd International Conference on Information Systems (ICIS). Copenhagen, Denmark.
  • Reinkemeier, F./Gnewuch, U. (2022). Designing Effective Conversational Repair Strategies for Chatbots. Proceedings of the 30th European Conference on Information Systems (ECIS). Timișoara, Romania.
  • Reinkemeier, F./Gnewuch, U. (2022). Match or Mismatch? How Matching Personality and Gender between Voice Assistants and Users Affects Trust in Voice Commerce. Proceedings of the 55th Hawaii International Conference on System Sciences. Virtual.
  • Reinkemeier, F./Spreer, P./Toporowski, W. (2021). Voice Assistants in Voice Commerce: The Impact of Social Cues on Trust and Satisfaction. In: Ahlemann F./Schütte R./Stieglitz S. (eds). Innovation Through Information Systems. WI 2021. Lecture Notes in Information Systems and Organisation, vol 47. Springer, Cham.
  • Reinkemeier, F./Toporowski, W./Gutknecht, K. (2021). Voice Apps in Voice Commerce: How Anthropomorphic Design Can Influence Users’ Perceptions and Behavioral Intentions. Proceedings of the 50th EMAC Conference. Madrid, Spain.
  • Reinkemeier, F./Spreer, P./Toporowski, W. (2021). Conversational Agents im Voice Commerce: Der Einfluss von sozialen Reizen auf Vertrauen und Zufriedenheit. Proceedings of the 16th International Conference on Wirtschaftsinformatik. Duisburg-Essen, Germany.
  • Reinkemeier, F./Spreer, P. (2021). Design von Sprachassistenten im Voice Commerce: Der Einfluss von sozialen Gestaltungselementen auf Wahrnehmung und Nutzungsbereitschaft. Workshop of the 16th International Conference on Wirtschaftsinformatik. Duisburg-Essen, Germany.
  • Reinkemeier, F./Toporowski, W. (2021). Voice Apps in Voice Commerce: the Impact of Humanness on Parasocial Interaction and Relationship Quality. AMA Winter Academic Conference. Virtual.


Publications for Practitioners (Selection):

  • Reinkemeier, F./Gnewuch, U. (2023). Mehr Personalisierung bei Sprachassistenten nötig. kmu-magazin.
  • Reinkemeier, F./Gnewuch, U. (2022). So lässt sich mit Personalisierung das Vertrauen in den Voice Commerce stärken. internetworld.
  • Reinkemeier, F./Gnewuch, U. (2022). Voice Commerce: Mehr Personalisierung für den Sprachassistenten. e-commerce-magazin.
  • Reinkemeier, F. (2022). Chatbots: Hoher Nutzen, dem Zeitgeist aber noch voraus? Cash Magazin, vol. 2.
  • Reinkemeier, F. (2021). Chattet Ihr Bot schon mit Ihren Kundinnen und Kunden? Cmm360.
  • Reinkemeier, F./Spreer, P. (2021). Voice Commerce: An welchen Grundvoraussetzungen es noch fehlt. iBusiness.
  • Reinkemeier, F. (2021). Erfolgsentscheidende Pattern beim Chatbot. kmuRundschau.
  • Reinkemeier, F./Spreer, P./Toporowski, W. (2021). Voice Commerce: Hemmschuh Nutzervertrauen. moneytoday.ch.
  • Reinkemeier, F./Linnert, A. (2020). Die 10 Must-have Behavior Patterns für Chatbots und Sprachassistenten. elaboratum.
  • Reinkemeier, F. (2020). Chatbots und Sprachassistenten – mit intuitiver Nutzerführung zu mehr Erfolg. It-daily.net.
  • Reinkemeier, F. (2020). Drei Tipps für ein gutes Bauchgefühl bei der Chatbot-Nutzung. Internet World Business.
  • Reinkemeier, F. (2020). 3 Tipps für gute Chatbots. Cmm360.
  • Larisch, H./Reinkemeier, F. (2019). So gelingt die Einführung von KI. Cash.
  • Klein, R./Dill, F./Schulz, M./Schäfer, A./Reinkemeier, F./Hoffmann, P. (2019). Chatbots im E-Commerce. DieProduktMacher & Elaboratum.
  • Brinkmann, C./Larisch, H./Reinkemeier, F. (2019). Fünf Tipps für die Einführung von KI im Kundenservice. Vb Versicherungsbetriebe.
  • Brinkmann, C./Larisch, H./Reinkemeier, F./Opitz, P. (2019). Akzeptanz von künstlicher Intelligenz in der Finanzdienstleistungs- & Versicherungsbranche. elaboratum.
  • Brinkmann, C./Reinkemeier, F. (2018). Künstliche Intelligenz auf dem Vormarsch. Planung & Analyse Online Special Finanz- und Versicherungsdienstleister.


Selected Presentations:

  • Reinkemeier, F./Mozafari, N./ Nolte, J. (2022). Chatbots im Kundenkontakt. Marketing Club Göttingen. 10 May 2022, Göttingen.
  • Reinkemeier, F./Wilken, M. (2021). Servus Allie! – Chatten Sie schon mit Ihren Kunden? Digitale Kundeninteraktion am Beispiel der Allianz Endkunden-Chatbots. InsureFin Digital-Days. 23 September 2021, Munich.
  • #24 Reinkemeier, F. Understanding Behavioral Bot Design, The Future of Customer Service by Inbenta Podcast, August 2021, https://www.inbenta.com/podcasts/podcast-24-understanding-behavioral-bot-design/
  • #33 Sophie Hundertmark und Fabian Reinkemeier, Chatbot Talk with Sophie, Podcast, January 2021, https://www.hundertmark.ch/podcast/
  • Dialog statt Monolog – wie Chatbots im Handel erfolgreich eingesetzt werden können, 10th Rid Foundation Future Congress, 24 October 2019, Munich.