- Jan Dochhorn, R. Hirsch-Luipold, I. Tanaseanu-Döbler (eds.) (2022):
Über Gott. Festschrift für Reinhard Feldmeier zum 70. Geburtstag
Die Beiträge dieses Bandes nähern sich dem Thema der Gotteslehre aus unterschiedlichen Perspektiven (Alttestamentliche und Neutestamentliche Wissenschaft, Kirchengeschichte, klassische Philologie, antike Religionsgeschichte, Judaistik, Systematische und Praktische Theologie). Sie ehren damit Reinhard Feldmeier, dessen biblisch-theologische Erkundungen zum Thema »Gott« stets antike und spätantike Religionsgeschichte einbeziehen und sich dabei durch Anschlussfähigkeit an moderne Religiosität, nicht zuletzt das Christentum im globalen Süden, auszeichnen.
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- Gabriela Ryser (2020):
Education, Religion, and Literary Culture in the 4th Century CE. A Study of the Underworld Topos in Claudian’s De raptu Proserpinae
This book contextualizes Claudian’s handling of the Proserpina myth and the underworld in the history of literature and religion while showing intersections with and differences between the literary and religious uses of the underworld topos. In doing so, the study provides an incentive to rethink the dichotomy of the terms ‘religious’ and ‘non-religious’ in favour of a more nuanced model of references and refunctionalisations of elements which are, or could be, religiously connotated. A close philological analysis of De raptu Proserpinae identifies the sphere of myth and poetry as an area of expressive freedom, a parallel universe to theological discourses (whether they be pagan-philosophical or Christian), while the profound understanding and skilful use of this particular sphere – a formative aspect of European religious and intellectual history – is postulated as a characteristic of the educated Roman and of Claudian’s poetry.
Zur Verlagshomepage - Ilinca Tanaseanu-Döbler, Leonie von Alvensleben (eds.) (2020):
>Athens II: Athens in Late Antiquity.
Zusammen mit Rom und Jerusalem ist Athen heute ein Symbol europäischer Kultur. Dieses Bild wurde von denTransformationen der Spätantike entscheidend geprägt. Der Band analysiert interdisziplinär das physische und imaginierte Athen der Spätantike und zeigt auf, wie Bildung und pagane Religion die zwei Koordinaten darstellen, welche die Wahrnehmungen der Stadt bestimmten.
Zur Verlagshomepage - Peter Gemeinhardt, Ilinca Tanaseanu-Döbler (eds.) (2018):
»Das Paradies ist ein Hörsaal für die Seelen« Institutionen religiöser Bildung in historischer Perspektive.
Religionskulturen der Antike und des Mittelalters sind eng mit dem Bildungsthema verknüpft – in ganz unterschiedlicher Weise. Wie hängen Bildung und Religion zusammen, welche Bildungsgüter und -wege gelten aus religiöser Sicht als erstrebenswert (oder auch als gefährlich), und wer sind die Akteure in diesem Feld? Diesen und verwandten Fragen widmet sich dieser interdisziplinäre Sammelband mit besonderem Augenmerk auf den institutionellen Zusammenhängen, in denen religiöse Bildung vermittelt und reklassischen Griechenland über das spätantike Judentum und Christentum bis zum lateinischen Mittelalter und zum klassischen Islam vorgestellt. Die Beiträge bieten damit ein facettenreiches Bild verschiedener Konstellationen von Bildung und Religion, das zu weiteren vergleichenden Forschungen einlädt.
Zur Verlagshomepage - Ilinca Tanaseanu-Döbler, Gabriela Ryser, Anna Lefteratou, Konstantinos Stamatopulos (eds.) (2017):
Reading the Way to the Netherworld. Education and the Representations of the Beyond in Later Antiquity. Beiträge zur Europäischen Religionsgeschichte (BERG) - Band 004.
The volume focuses on the various representations of the Beyond in later Antiquity, a period of intense interaction and competition between various religious traditions and ideals of education. The concepts and images clustering around the Beyond form a crucial focal point for understanding the dynamics of religion and education in later Antiquity. Although Christianity gradually supersedes the pagan traditions, the literary representations of the Beyond derived from classical literature and transmitted through the texts read at school show a remarkable persistence: they influence Christian late antique writers and are still alive in medieval literature of the East and West. A specifically Christian Beyond develops only gradually, and coexists subsequently with pagan ideas, which in turn vary according to the respective literary and philosophical contexts. Thus, the various conceptualisations of the great existential unknown, serves here as a point of reference for mirroring the changes and continuities in Imperial and Late Antique religion, education, and culture, and opening up further perspectives into the Medieval world.
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