Personen-SDP

Forschung


Willkommen auf den Seiten zur Forschung in der Abteilung Germanistische Linguistik!
Hier wollen wir einen kurzen Überblick über die an unserer Abteilung angesiedelten Forschungsprojekte geben. Sowohl hinsichtlich der Gegenstände, als auch in Bezug auf die Methoden ist die Forschung in unserer Abteilung sehr breit gefächert. Neben rein theoretischen Forschungsprojekten zu Themen der diachronen und synchronen Grammatik arbeiten wir in Einzel- und Verbundprojekten zu verschiedenen aktuellen Problemen der Sprachwissenschaft: von, beispielsweise, den phonologischen Eigenschaften der in Südniedersachsen gesprochenen Dialekte, über verschiedene syntaktische und semantischen Fragestellungen in Laut- und Gebärdensprache, bis hin zur Pragmatik des Lügens (ist das z.B. auch mit Gesten möglich?), sowie den linguistischen Eigenschaften reflexiver Passagen in narrativen Texten. Dabei kommen neben "klassischen" philologischen Methoden auch datengetriebene Ansätze aus der Korpus- und Computerlinguistik, sowie Methoden der experimentellen Psycholinguistik (Reaktionszeit- und Blickbewegungsmessung) zum Einsatz.


Forschungsprojekte



Lügt man, wenn man bewusst auf ein anderes Objekt zeigt, als es korrekt wäre? Neuere Forschung zeigt, dass der wahrgenommene Grad an Sprecher-Commitment zu einer falschen Aussage maßgeblich beeinflusst, ob eine Äußerung als Lüge wahrgenommen wird. Bisher konzentrierten sich Theorien zu Lügen und Commitment vor allem auf gesprochene oder geschriebene Sprache, während Gesten und visuelle Kommunikation weitgehend unbeachtet blieben. Das Projekt untersucht, ob sich Sprecher*innen auch durch Gesten inhaltlich festlegen – also Commitment erwerben – und ob falsche Gesten ebenfalls als Lügen gelten. Mithilfe videobasierter Experimente wird analysiert, wie unterschiedliche Gestentypen zur Wahrnehmung von Commitment und Täuschung beitragen und inwiefern diese Befunde bestehende Theorien über Lügen und Commitment erweitern können. Zudem wird erforscht, welche Rolle der Informationsstatus gestischer Inhalte (at-issue oder nicht-at-issue) für die Bewertung von Commitment und Lügen spielt.


Leitung: Mailin Antomo
Förderzeitraum: 11/2022 - 10/2025
Geldgeber: DFG (Projekt im Rahmen des DFG-Schwerpunktprogramms „Visual Communication. Theoretical, Empirical, and Applied Perspectives“
Projektwebsite

The Sachbeihilfe Revisiting phrasal units in the nominal domain/Neue Wege zur Nominalgruppe aims at empirically and theoretically exploring a novel approach to the syntactic structures of nominal units such as a company/the president in various typologically distinct languages. Couched within recent developments of Labeling Theory (cf. Chomsky 2013, 2015) it considers the possibility that nouns and their related lexical and morphological properties (rather than determiners) determine some of the core syntactic properties which distinguish languages like English, Italian, German on the one hand, and languages like Russian, Latin, Polish on the other. A central feature of the latter languages is that nouns exhibit rich and varied case and gender inflection, which is not the case in the former languages where case and gender morphology on nouns is either absent or sparse. The central hypothesis is that in the latter languages assignment of a category label of the complex syntactic unit proceeds unproblematically even if only a noun is present. By hypothesis, the same is impossible in the former languages where nouns require "support" by a determiner category (like articles) for the nominal complex to receive a category label. Such differences constitute a new lexical parameter on a functional nominalizing head.


Leitung: Andreas Blümel
Förderzeitraum: Oktober 2022 – März 2024 / April 2025 – September 2026
Geldgeber: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) / German Research Foundation
Projektwebsite
Projektwebsite

Das Projekt widmet sich einer noch wenig dokumentierten, mehrheitlich historischen städtischen Varietät im Ostfälischen, die sich zwischen dem 17. und 19. Jahrhundert im Spannungsfeld zwischen dem lokalen Niederdeutsch und dem Hochdeutsch ostfälischer Prägung entwickelt hat. Bislang fehlte eine umfängliche sprachliche Analyse empirisch gewonnener Sprachdaten, die über anekdotische und impressionistische Beschreibungen hinausgeht – und somit die synchronen Überreste dieser bedeutenden historischen Varietät, die im Laufe des 20. Jahrhunderts vor allem unter dem Druck des medial vermittelten Hochdeutsch zunehmend abgebaut wird, wirklich erfassen kann. Das Projekt schließt diese Forschungslücke, indem die städtisch-ostfälische Umgangssprache in Vergangenheit und Gegenwart (und Zukunft?) umfassend, ganzheitlich und nachhaltig dokumentiert und beschrieben wird. Die linguistische Analyse aktueller Sprachproduktions- und Interviewdaten erlaubt die Beschreibung der linguistischen Gestalt, der synchronen und diachronen Verbreitung innerhalb des ostfälischen Raums sowie der Entstehung und Entwicklung einer Varietät, die auch gegenwärtig – wenngleich in stark abnehmendem Maße – Einfluss auf die gesprochensprachliche ostfälische Sprachlandschaft hat.


Leitung: François Conrad
Förderzeitraum: 1. Januar 2025 bis 31. Dezember 2026 [1. Projektphase]
Geldgeber: Fritz Thyssen Stiftung>
Projektwebsite

The Research Training Group (RTG) "Form-meaning mismatches" aims to provide a large group of PhD students with an excellent training in linguistic research by jointly investigating one of the most pressing questions in linguistics, namely to what extent morphosyntactic structures are mapped onto meaning. Not only is this investigation critical to linguistic theory, especially when it concerns the interface between morphosyntax and semantics/pragmatics, but it may also help us better understand language variation, language change, language processing and language acquisition. The RTG is part of Linguistics in Göttingen (LinG).


Leitung: Marco Coniglio, Anke Holler, Nina-Kristin Meister, Markus Steinbach, Thomas Weskott (Sprecher: Hedde Zeijlstra)
Förderzeitraum: 2021-2025 (erste Phase)
Geldgeber: DFG
Projektwebsite

Human societies are characterized by sophisticated social relationships and intense collaboration, and their complexity is seen as unique within the animal kingdom. Several facets, however, can also be found in nonhuman primates, the majority of which also lives in social groups with highly differentiated relationships. Thus, the ability to maintain relationships and regulate social behavior at the individual and the group level appears to be a shared and adaptive trait within the primate order. What is still disputed is whether the socio-cognitive processes that play a role in communication and the regulation of social relation-ships in humans and nonhuman primates differ only in degree, or in kind. In this interdisciplinary RTG, we will combine ontogenetic and comparative (phylogenetic) approaches to identify core principles explaining the development, maintenance and function of social relation-ships. Our focus will be on the processing of social signals as key constituents of social relationships, on social monitoring as the ability to track, evaluate and maintain social relationships, as well as the effect of social monitoring on social coordination, such as social learning and the assignment of different roles to individuals in groups. We are specifically interested in the interplay between these different domains. We will set up complementary studies in nonhuman primates, human infants and adults, and bring together develop-mental, cognitive, personality and social psychologists, behavioral and cognitive biologists as well as linguists. We are in the unique position to offer access to various field stations to study nonhuman primates in the wild, run cognitive experiments with nonhuman primates at the German Primate Center (DPZ), test children in established child labs, and apply a variety of neurocognitive methods. With this combination, we aim to push the boundaries of our understanding of social relationships, and to bridge the gaps between the scientific disciplines. Our teaching concept includes interdisciplinary supervisory committees, method courses, a summer school focusing on theory, and workshops co-organized by the students, within the structured PhD program “Behavior and Cognition” at the University of Göttingen.


Leitung: Markus Steinbach (Sprecherin: Julia Fischer)
Förderzeitraum: 2015-2024
Geldgeber: DFG

The Lehmann-Haupt International Doctoral Program (LHIDP) is named after the scientist and researcher Carl Friedrich Lehmann-Haupt, who studied in Göttingen, received his doctoral degree there in 1883 and later carried out his own research work in the South Caucasus region. The program gives 12 doctoral students the opportunity of a Cotutelle-based doctorate and, thus, allows for obtaining doctoral degrees from both the Georg-August-University of Göttingen (UGOE) and Ilia State University (ISU) on the basis of only one single dissertation. In addition, the program is distinguished, above all, by the outstanding conditions for conducting research, writing the doctoral thesis and receiving further skills training. The participating doctoral students will not only spend a total of 12 months at the UGOE, but will also receive comprehensive support for participation in international conferences and their fieldwork activities. Due to the involvement of various scientific fields the LHIDP pays special attention to multi-disciplinarity and diversity and involves a great variety of institutes, chairs, professors and other teachers at both ISU and UGOE. The science fields represented in the LHIDP were carefully selected based on quality, suitability, compatibility of the participating researchers and potential for future scientific cooperation. These are in particular: Philology, History, Political Science, Religious and Cultural Studies, Development Economics, Ecology, Chemical Biology, Physics and Cosmology. The LHIDP furthermore includes a Young Researcher Grant designed to offer the opportunity of receiving funding for up to 11 months to high-potential, aspiring candidates who recently completed their doctorate and are seeking to pursue a career in academia. The LHIDP is generously funded by the German Volkswagen Foundation and the Shota Rustaveli National Science Foundation of Georgia


Leitung: Anke Holler, Markus Steinbach (Koordinator: Vakhtang Pataridze)
Förderzeitraum: 2018-2024
Geldgeber: Volkswagen Stiftung und Shota Rustaveli National Science Foundation
Projektwebsite

Rekurrente Gesten sind konventionalisierte, redebegleitende manuelle Bewegungen mit funktionalen Ähnlichkeiten zu Sprache und Gebärden. Sie dienen der pragmatischen Bedeutungsherstellung und können kulturell geteilte Repertoires bilden. Obwohl ihre Untersuchung Einblicke in Stabilisierungsprozesse menschlicher Ausdrucksformen bieten kann, hat sich die Gestenforschung weitgehend auf spontan erzeugte Gesten konzentriert. Das Projekt schließt diese Forschungslücke. Es untersucht die Emergenz, Familienbildung und Sequenzdynamik rekurrenter Gesten anhand bestehender und neuer Korpora. Ziel ist es, Stabilisierungsprozesse mit Prozessen der Lexikalisierung und Grammatikalisierung in Gebärden zu vergleichen und einen modalitätsübergreifenden Ansatz zu entwickeln.


Leitung: Silva Ladewig
Förderzeitraum: 09/2022–08/2025
Geldgeber: DFG
Projektwebsite

Das Projekt entwickelt ein neues Konzept multimodaler Positionierung („stancetaking“) als expressive Bewegung. Aufbauend auf früheren Arbeiten (KappelhoB & Müller) wird untersucht, wie Gestik, Körperhaltung, Kopfbewegungen und Sprachmelodie gemeinsam aBektive Haltungen im politischen Diskurs formen. Die Analyse basiert auf Parlamentsreden aus dem Deutschen Bundestag und dem polnischen Sejm. Dabei werden expressive Bewegungseinheiten identifiziert und auf verschiedenen zeitlichen Ebenen untersucht. Die deutsch-polnische Zusammenarbeit verbindet Prosodieforschung (Polen) mit Gesten- und Multimodalitätsanalyse (Deutschland). Ziel ist ein tieferes Verständnis aBektiver, multimodaler Ausdrucksmuster in politischen Debatten sowie die Entwicklung eines innovativen, disziplinübergreifenden Analyseansatzes.


Leitung: Cornelia Müller, Silva Ladewig
Förderzeitraum: 09/2022-06/2024
Geldgeber: DFG (Polen: NCN)
Projektwebsite

ViCom investigates the special features and linguistic significance of visual communication. This comprises sign languages as fully developed natural languages which exclusively rely on the visual channel for communication, but also visual means that enhance spoken language such as gestures. It aims at disclosing the specific characteristics of the visual modality as a communication channel and its interaction with other channels (especially the auditory channel) to develop a comprehensive theoretical linguistic model of human communication and its cognitive foundations.


Leitung: Cornelia Ebert, Markus Steinbach
Förderzeitraum: 2022-2025 (erste Phase)
Geldgeber: DFG
Projektwebsite

Our project investigates the distinction between major word classes in DGS using different linguistic and neuroscientific methods focusing on language production as well as single sign and sentence processing. Furthermore, within the analysis of the overt realization of the nounverb-distinction in DGS, we investigate the linguistic and cognitive relevance of parts of speech and the impact of iconicity on sign languages. Our aim is therefore threefold: (i) We want to test the supposed universality of the noun-verb-distinction, by going beyond previous work done on spoken languages. We will explore differences in the distribution of the two lexical categories in DGS, a language in the visuo-spatial modality, using linguistic, behavioral, and neuroscientific experiments. (ii) We want to provide insights into the iconic properties of DGS and how these are perceived by deaf and hearing people, thereby identifying tendencies that are not necessarily linguistic but could – due to their iconic nature – be grounded in nonlinguistic cognition. This will be explored using qualitative as well as data-driven approaches that will investigate iconic properties and motivations of signs in DGS and how iconicity is linked to the overt realization of the noun-verb-distinction. (iii) We want to match the empirical findings of our studies with recent formal and functional analyses of parts of speech as lexical or syntactic categories thereby contributing to a better theoretical understanding of parts of speech and the impact of modality on parts of speech.


Leitung: Thomas Finkbeiner, Nina-Kristin Meister, Markus Steinbach, Patrick Trettenbrein, Emiliano Zaccarella
Förderzeitraum: 2022-2026
Geldgeber: DFG (Teil des Schwerpunktprogramms ViCom)
Projektwebsite

Several open questions exist about how the division of labor between Semantics (the conventional aspect of meaning associated with words and other expressions) and Pragmatics (kinds of meaning that arise due to principles of conversation and general reasoning) is to be understood. Two empirical domains are of particular interest here. First, dynamic effects (DEs): when a linguistic expression affects the interpretation of another one following it, we say that a DE obtains. E.g. in (1) the interpretation of the pronoun “it” is affected by (resolved to) the indefinite “a Ferrari”, as it is dependent on it.
(1) Bill owns a Ferrari. It is parked outside.
Second, alternative-based inferences (ABIs): if a sentence’s inference arises by negating (an aspect of the meaning of) an alternative sentence, it is alternative-based. E.g. the scalar implicature of (2) that Helen did not eat both a steak and a salad arises by negating the alternative to (2) with “and” instead of “or”.
(2) Helen ate a steak or a salad.
The two domains have given rise to two similar debates. (i) While there is consensus that both DEs and ABIs involve a combination of semantics and pragmatics, it is controversial what role each one plays. (ii) It is debated whether the characterization of (1) and (2) and related phenomena as involving DEs or ABIs is correct to begin with. This gives rise to the broader issue whether a dynamic perspective and in addition an alternative-based perspective should be adopted at all.
To address debate (i), this project adopts the working hypothesis that indeed one should adopt both perspectives. Based on this it investigates a hitherto largely neglected empirical domain, namely the non-trivial interaction of DEs and ABIs; non- trivial insofar as taking a particular dynamic perspective has immediate consequences for which alternative-based perspective one needs to take and vice versa. As such the theoretical consequences of the combined investigation of DEs and ABIs are profound. Apart from contributing to the individual theoretical debates about DEs and ABIs, it will offer novel and important insights into the nature of the semantics-pragmatics interface. Moreover, the success of such an approach contributes to debate (ii), as it will bolster a view that adopts both the dynamic and the alternative-based perspective.
To substantiate the theoretical perspective sketched, the project adopts a broad variety of experimental measures for data collection promising new insights into the debates. Moreover, it extends the empirical coverage of the theory beyond simple spoken language by taking a cross-modal view. It does so by investigating the influence of gesture on DEs and ABIs and their visualization in sign languages. The novelty and originality of this project thus lie in its empirical focus, both novel and broad at once, the ensuing theoretical implications and the variety of experimental methods used for investigation


Leitung: Richard Breheny, Cornelia Ebert, Jacopo Romoli, Markus Steinbach, Clemens SteinerMayr (coordinator), Yasutada Sudo (coordinator)
Förderzeitraum: 2022-2026
Geldgeber: DFG-AHRC
Projektwebsite

One of the most intriguing properties of organization of sentences is the pervasiveness of certain kinds of “left-right asymmetries” (LRA). A well-attested asymmetry concerns the preponderance of specifier-initial orders over the specifier-final orders. This asymmetry raises the question to what extent the underlying structure itself is asymmetric. Over the last few decades the inquiry yielded (at least) two opposing views w.r.t. the symmetry of the underlying syntactic structure. In one approach, grammar is underlyingly symmetric in that it can output either specifier-final or specifier-initial orders, as well as either head-initial or head-final orders. In this “symmetric” approach, the preponderance of specifier-initial over specifier-final orders may follow from a “ban on rightward movement” (BORM), which may even follow from extragrammatical principles. In the other “asymmetric” approach, all phrases are linearized in the specifier-head-complement (SHC) orders while patterns that deviate from the SHC schema must be derived via a series of movements. Both approaches continue to face empirical hurdles and the fundamental question of whether grammar is underlyingly symmetric or asymmetric remains unanswered.
With the aim of addressing this question, this project focuses on two areas of interest: (i) existing LRA in spoken languages (and whether these follow from the BORM or something else) and (ii) existing LRA in sign languages, and how they differ from spoken languages. The overarching goal is to determine the extent to which the phenomena studied in (i) and (ii) provide evidence for a grammar-external BORM as the sole source for syntactic LRA, as well as the extent to which grammar-external factors, such as modality, contribute to surface asymmetries.
LRA have generally been used as arguments in favor of the asymmetric approach. The first step is to investigate in both spoken and sign languages whether grammar at its core must be asymmetric. If existing LRA can also be said to be due to the BORM that is conceived of as extra-grammatical, they can be fully compatible with both a symmetric and an asymmetric perspective on grammar. Such LRA, may then no longer provide evidence in favor of asymmetric approach. In fact, if all existing LRA are reducible to the BORM, there would be no empirical argument left to pursue the asymmetric approach.
The second step is to investigate whether the abundance of leftward and the scarcity of rightward movement directly reflect a principally asymmetric grammar, or whether this asymmetry emerges for any independent, extra-grammatical reasons, such as the parsing limitations and the effects of modality. Since rightward movement is more pervasive in sign languages, our goal is to shed more light on why sign languages lack the constraints that spoken languages are subject to and what does the absence of such constraints in sign languages tell us about the (a)symmetry of the underlying structure


Leitung: Markus Steinbach, Hedde Zeijlstra
Förderzeitraum: 2019-2023
Geldgeber: DFG
Projektwebsite

The objective of the research project is to develop a theory of the linguistic structure and neurocognitive processing of anaphoric relations and discourse referents in sign language based on empirical data from German Sign Language (DGS). The project focuses on a characteristic of sign languages which is directly linked to the modality-specific realization of morphosyntactic, semantic, and pragmatic categories in the three-dimensional signing space: Sign languages actively use the geometrical properties of the signing space to establish discourse referents and disambiguate anaphoric relationships in a way which is alien to oral-auditory languages. The objective of the proposed research project is a theory of the linguistic structure and cognitive processing of anaphoric relations and discourse referents in sign language that is based on empirical and experimental data. On the one hand, this will contribute to the understanding of an under-studied language in the visual-gestural modality. On the other hand, it will also broaden our knowledge of the human language faculty in general and will provide new insights into the influence of modality on linguistic structure.


Leitung: Nivedita Mani, Edgar Onea, Markus Steinbach
Förderzeitraum: 2014-2017
Geldgeber: DFG (Teil des Schwerpunktprogramms XPrag.de)
Projektwebsite

The project "The Sign Hub: Preserving, Researching and Fostering the Linguistic, Historical and Cultural Heritage of European Deaf Signing Communities with an Integral Resource" aims to provide the first comprehensive response to the societal and scientific challenge resulting from generalized neglect of the cultural and linguistic identity of signing Deaf communities in Europe. It will provide an innovative and inclusive resource hub for the linguistic, historical and cultural documentation of the Deaf communities' heritage and for sign language assessment in clinical intervention and school settings. To this end, it will create an open state-of-the-art digital platform with customized accessible interfaces. The project will initially feed that platform with core content in the following domains, expandable in the future to other sign languages:
- digital grammars of 6 sign languages, produced with a new online grammar writing tool; - an interactive digital atlas of linguistic structures of the world's sign languages; - online sign language assessment instruments for education and clinical intervention, and - the first digital archive of life narratives by elderly signers, subtitled and partially annotated for linguistic properties.
These components, made available for the first time through a centralized platform to specialists and to the general public, will (a) help explore and value the identity and the cultural, historical and linguistic assets of Deaf signing communities, (b) advance linguistic knowledge on the natural languages of the Deaf and (c) impact on the diagnosis of language deficits within these minorities. SIGN-HUB will thus contribute to the dissemination and reuse of those assets in broader contexts, as part of European identity. The project is a critical attempt to rescue, showcase and boost that largely unknown part of our common heritage, as well as to ultimately enhance the full participation of Deaf citizens in all spheres of public life on an equal footing with hearing citizens.


Leitung: Jana Hosemann, Markus Steinbach (coordinator: Josep Quer, UPF Barcelona)
Förderzeitraum: 2016-2020
Geldgeber: EU (Horizon 2020)
Projektwebsite

Dieses Projekt hat sich zum Ziel gesetzt, das umfangreiche sprachliche und kulturelle Erbe älterer gehörloser bzw. tauber Menschen in Deutschland mithilfe ausgewählter Interviews tauber Menschen in Niedersachsen und Sachsen-Anhalt systematisch zu dokumentieren, langfristig zu sichern, auszuwerten und für die wissenschaftliche und gesellschaftliche Nutzung zugänglich zu machen. Eine systematische Erhebung, digitale Archivierung, Annotation und wissenschaftliche Auswertung der Lebensgeschichten älterer tauber Menschen ist aus historischer, sozialwissenschaftlicher, kulturwissenschaftlicher und linguistischer Perspektive dringend erforderlich. Nur so können wir die Kultur und Sprache dieser besonderen Minderheit in unserer Region langfristig dokumentieren und besser verstehen. Die individuellen Lebensgeschichten dieser Menschen würden mit ihrem Tode unwiderruflich erlöschen und die Kultur und Sprache einer ganzen Generation gingen für unser kulturelles Gedächtnis für immer verloren. In diesem Projekt sollen 16 taube Menschen ab 70 Jahren in Niedersachsen und Sachsen-Anhalt mittels leitfadengestützter Interviews zu unterschiedlichen biographisch relevanten Aspekten befragt werden. Insbesondere die historisch relevante Ost-West-Thematik, die Unterschiede in geschlechterspezifischen Lebensgeschichten und die konfliktgeladene soziale Situation einer sprachlichen Minderheit zeigen den einmaligen Wert der Lebensgeschichten tauber Menschen. Das experimentelle Gebärdensprachlabor der Georg-August-Universität Göttingen bietet die Expertise sowohl für eine systematische Datenerhebung als auch eine professionelle Auswertung der Ergebnisse auf einem hohen wissenschaftlichen Niveau. Die erhobenen Daten werden zum einen hinsichtlich sprachlicher Indikatoren ausgewertet, die Aufschluss über grammatische und pragmatische Strukturen, Prozesse des Sprachwandels, Grammatikalisierung und der Sprachvariation geben. Inhaltsanalytisch zielt die Auswertung zum anderen darauf, lebensgeschichtliche Erfahrungen zu erfassen, die erkennbar werden lassen, wie historische Prozesse und soziale und kulturelle Gegebenheiten von Angehörigen der Gehörlosengemeinschaft wahrgenommen und im biographischen Verlauf verarbeitet werden.
Die Lebensgeschichten in einer bedrohten Minderheitensprache bieten einen unschätzbaren Fundus für weiterführende wissenschaftliche Untersuchungen in den Sozial- und Kulturwissenschaften sowie den Sprach- und Geschichtswissenschaften. Ausgewählte Beispiele gebärdensprachlicher Lebensgeschichten sollen durch die Veröffentlichung auf einer dreisprachigen barrierefreien Internetplattform und in einer Wanderausstellung auch für die Allgemeinheit zugänglich gemacht werden.


Leitung: Annika Herrmann, Markus Steinbach
Förderzeitraum: 2017-2020
Geldgeber: MWK (PRO*Niedersachsen)
Projektwebsite

This project investigates two historically related sign languages, German Sign Language (DGS) and Israeli Sign Language (ISL). The project aims to improve our understanding of the form and function of the prosodic systems used in the two sign languages and its interaction with other levels of grammar. It will investigate the distribution and the historical development of different non-manual markers and their integration with the manual (lexical) signal on the basis of data elicited with signers in both sign languages. For the historical dimension, different age groups in each sign language will be compared to each other. In addition, by comparing the grammatical properties of these non-manuals to structures with similar functions in spoken languages like Hebrew, German or English, the project also will contribute to a better understanding of the modality-specific and modality-independent aspects of the prosodic system and of the human language faculty in general. Hence, this a typologically and theoretically innovative project, both because very little comparative historical work has been done across sign languages generally, and because the linguistic structures of the two specific languages we will study have not been systematically compared to each other despite the clear historical relation between them. In addition, testing different generations will shed light on the diachronic development of these languages, since people’s grammars tend to stabilize after the critical period (Labov 1963). Furthermore, the results will be highly significant for spoken language research on intonation and the interfaces between prosody, syntax and semantics/pragmatics and provide insights into the computational system of language(s).


Leitung: Annika Herrmann, Irit Meir, Wendy Sandler, Markus Steinbach
Förderzeitraum: 2013-2015
Geldgeber: The German Israeli Foundation for Scientific Research and Development (GIF)
Projektwebsite

In this DFG-funded project we address the following key questions: (i) Why and how does logical strength determine the availability of scopal interpretations? (ii) Is there a semantic filter that blocks the syntactic mechanism switching the scope of the operators? (iii) Is this behavior due to the interplay of pragmatic inferences (e.g. scalar implicatures) that are known to be governed by logical strength? (iv) Does prosodic intonation ultimately signals which interpretation is conveyed by the speaker? Research on language acquisition constitutes an optimal mean to obtain insights aimed to addressing the questions above, in that it allows to identify the different phases in which children acquire relevant grammatical aspects may control scope ambiguities (pragmatic strengthening, prosody, etc.). So, the extent to which scope shift is linked to pragmatic inferencing, prosody and other processing factors can be revealed by how children cope with these phenomena in interaction. The present proposal involves a series of six experiments with adults and 4- to 5-year-old children to collect offline semantic judgments and online eye tracking data. The results will lead to a novel and better understanding of scope ambiguity and its interaction with syntactic, semantic, and pragmatic principles and processing factors.


Leitung: Nivedita Mani, Danielle Panizza, Markus Steinbach, Hedde Zeijlstra,
Förderzeitraum: 2018-2022
Geldgeber: DFG
Projektwebsite

Im Forschungsnetzwerk „Typology Across Modalities“ kooperieren Forscherinnen und Forscher der Laut- und Gebärdensprachtypologie aus folgenden Universitäten: Paris 8, ParisCité, Amsterdam, Barcelona (Pompeu Fabra), HVL Bergen, Göttingen und Leiden. Ziel dieses Netzwerks ist, die typologische Forschung Laut- und Gebärdensprachen durch die Zusammenführung zweier komplementärer Ansätze weiterzuentwickeln: Einerseits wird die typologische Forschung zu Gebärdensprachen aus einer modalitätsübergreifende Perspektive durchgeführt, indem bisherige Ergebnisse der Forschung zu Lautsprachen auf die sprachvergleichende Erforschung grammatischer Kategorien in unterschiedlichen Gebärdensprachen angewendet werden. Andererseits ermöglichen die unterschiedlichen, innerhalb des Netzwerks repräsentierten Gebärdensprachen eine intramodale Perspektive, so dass auch die Variationen zwischen Gebärdensprachen beschrieben werden können. Die Forschungsergebnisse zu Gebärdensprachen sollen genutzt werden, um die Beschreibungen in den neuen typologischen Datenbanken wie „Grambank“ und dem linguistischen „Atlas of Sign Languages“ zu verbessern.


Leitung: Marianthi Koraka, Markus Steinbach (coordinator: Patricia Cabredo Hofherr, CNRS)
Förderzeitraum: 2024-2028
Geldgeber: CNRS
Projektwebsite

Im Rahmen dieses Projekts werden barrierefreie digitale Lehrbausteine zum Thema „Statistik und Datenanalyse“ erstellt. Dabei werden u. a. die Themen Daten und Datenwelten, Wahrscheinlichkeiten, statistische Maßzahlen, statistische Modellierung und KI behandelt. Es werden u. a. Lehrbausteine mit Audiodeskriptionen für blinde Menschen und mit Deutscher Gebärdensprache (DGS) für taube Menschen erstellt. Das Projekt wird in enger Kooperation mit der Arbeitsgruppe „Barrierefreie Lehr- und Lernvideos in der Hochschullehre (BaLLviHo)“ durchgeführt.


Leitung: Julia Berginski und Nina-Kristin Meister
Förderzeitraum: Mai 2025 bis April 2027
Geldgeber: Förderlinie „Freiraum 2025“ von der Stiftung Innovation Hochschullehre
Projektwebsite

Mit diesem Projekt wird an eine langjährige Kooperation zwischen den Gebärdensprachlaboren in Göttingen und Haifa angeknüpft. Wir untersuchen die beiden historisch verwandten Gebärdensprachen – Deutsche Gebärdensprache (DGS) und Israelische Gebärdensprache (ISL) – hinsichtlich der Konventionalisierung und Grammatikalisierung von spezifischen multifunktionalen manuellen und nicht manuellen Ausdrücken. Dabei vergleichen wir diese mit Gesten im Deutschen und Hebräischen und möchten vielfältige neue Erkenntnisse zur Schnittstelle zwischen Gesten und Gebärden erlangen.


Leitung: Dr. Nina-Kristin Meister, Dr. Svetlana Dachkovsky
Förderzeitraum: 1. September 2025 – 31. August 2029
Geldgeber: Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur und VolkswagenStiftung: „zukunft.niedersachsen | Forschungskooperation Niedersachsen-Israel“

ViCom investigates the special features and linguistic significance of visual communication. This comprises sign languages as fully developed natural languages which exclusively rely on the visual channel for communication, but also visual means that enhance spoken language such as gestures. It aims at disclosing the specific characteristics of the visual modality as a communication channel and its interaction with other channels (especially the auditory channel) to develop a comprehensive theoretical linguistic model of human communication and its cognitive foundations.


Leitung: Cornelia Ebert, Markus Steinbach
Förderzeitraum: 2022-2025 (erste Phase)
Geldgeber: DFG
Projektwebsite

Das Projekt befasst sich mit der diachronen Untersuchung von w-Elementen als Nebensatzeinleiter im Deutschen. Hierbei wird eine Entwicklung von w-Elementen angenommen, die in den frühesten Sprachstufen als w-Pronomina die Funktion von Interrogativa und Indefinita aufweisen. Die Funktion dieser w-Elemente hat sich auf freie Relativsätze und später attributive Relativsätze. Im Falle von w-Adverbien (bspw. wie, wo, wenn) und w-Präpositionaladverbien (z.B. wobei, wohingegen) führte dieser diachrone Entwicklungsverlauf ebenfalls seit der frühen Neuzeit zur Einleitung von Adverbialsätzen. Ziel des Projekts ist eine systematische Aufarbeitung der historischen Entwicklungen dieser Elemente unter Berücksichtigung qualitativer und quantitativer Aspekte sowie möglicher Ursachen für ihre Ausbreitung auf Kosten von d-Formen. Es soll ein theoretisches Modell entwickelt werden, das neuere Erkenntnisse generativer Ansätze zu der Struktur und den Eigenschaften von w-Elementen einbezieht sowie die historischen Sachverhalte in eine restriktive Theorie polyfunktionaler Elemente einbindet. Das Forschungsprojekt besteht aus zwei Teilprojekten: An der Universität Göttingen wird der Schwerpunkt auf w-Elemente in Adverbialsätzen gelegt. Die Universität Bochum beschäftigt sich mit w-Elementen in Relativsätzen.


Leitung: Prof. Dr. Marco Coniglio, Alberto Valiera, Kira Schweigatz
Förderzeitraum: 2025 - 2028
Geldgeber: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) – Projektnummer 552052569
Projektwebsite

In dem durch die Digital Humanities angeregten und vom GCDH/Campuslabor unterstützten Projekt geht es darum, ein repräsentatives Parallelkorpus von in Norddeutschland zwischen 1480 und 1500 gedruckten Kleinerzählungen dahingehend zu befragen, welche Übertragungsregeln die Drucker verfolgen. Das verwendete Parallelkorpus ist aufgebaut als bilateral angelegtes digitales Multi-Layer-Korpus weltlicher Erzähltexte auf Hochdeutsch und deren Übersetzung auf Niederdeutsch. Es soll in die passende Struktur für dessen Visualisierung in ANNIS (Annotation of Information Structure, Krause & Zeldes 2016) konvertiert und darauf befragt werden, welche linguistische Übertragungsstrategien die Texte verfolgen. Das Korpus wird mit digitalen Verfahren für die interdisziplinäre Auswertung sowohl im Projekt wie auch für die Nachnutzung so aufbereitet, dass Literaturund Sprachwissenschaft die unterschiedlichen Annotationsebenen für möglichst viele Fragestellungen zuverlässig nutzen können.


Leitung: Prof. Dr. Marco Coniglio; Chiara De Bastiani, MA; Prof. Dr. Heike Sahm; Jan Christian Schaffert, MA; Svenja Walkenhorst
Förderzeitraum: 2019 - 2021
Geldgeber: PRO*Niedersachsen, Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur – Projektnummer 76ZN1682
Projektwebsite

The main aim of this network project is to investigate adverbial clauses and their dependency relationships from a synchronic, diachronic and typological perspective, and to provide a deeper understanding of subordinate clauses in general. Questions addressed during the individual meetings concern, among many others, dependency relationships between the adverbial clause and the matrix clause, the development and variation of adverbial clauses, their non-canonical uses, e.g. as adnominal adverbial clauses or as adverbial argument clauses, etc. The main focus is on Celtic, Germanic, Romance and Slavic languages.


Leitung: Łukasz Jędrzejowski (Network coordinator)
Beteiligung Universität Göttingen: Mailin Antomo, Andreas Blümel, Marco Coniglio, Sophie von Wietersheim
Förderzeitraum: 2021 - 2026
Geldgeber: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG), Netzwerk
Projektwebsite

Forschungsaktivitäten


Laufzeit Titel Antragsteller*innen
2025-2026„Historische, städtisch-ostfälische Umgangssprachen. Gestalt, Verbreitung, Entwicklung.“ (Fritz Thyssen Stiftung) weitere InformationenFrancois Conrad
2025-2029MWK und VolkswagenStiftung (Zukunft.niedersachsen | Forschungskooperation Niedersachsen-Israel) "From Gesture to Grammar and Lexicon: Tracking Conventionalization and Grammaticalisation of Multifunctional Expressions in German Sign Language and Israeli Sign Language"Svetlana Dachkovsky & Nina-Kristin Meister
2025-2028DFG-Projekt „w-Konnektoren: Theorie und Diachronie nebensatzeinleitender w-Elemente im Deutschen“Marco Coniglio & Eric Fuß
2024-2028CNRS "Typology Across Modalities, International Research Network (TypMod) Göttinger Universitäres Zentrum: „Textstrukturen: Analyse und Verarbeitung“/„Text Structures: Analysis and Processing“
weitere Informationen
Patricia Cabredo Hofherr (Sprecherin) & Markus Steinbach
2022-2025Parts of Speech and Iconicity in German Sign Language (DGS), unter DFG Priority Program 2392,Thomas Finkbeiner, Nina-Kristin Meister, Markus Steinbach & Emiliano Zaccarella
2022-2025DFG-Projekt „Lying, Deceiving, Misleading: Are We Committed to Our Gestures? (Lügen, Täuschen, in die Irre Führen: Involvieren Gesten Commitment?)" (im Rahmen des DFG-Schwerpunktprogramms „Visual communication. Theoretical, empirical, and applied perspectives“)
weitere Informationen
Mailin Antomo
2022-2024/2025-2026DFG Sachbeihilfe „Neue Wege zur Nominalgruppe/Revisiting Phrasal Units in the Nominal Domain"
weitere Informationen
Andreas Blümel
2021-2024Interactions Between Dynamic Effects and Alternative-Based Inferences in the Study of Meaning (IDEALISM), DFG-AHRC Research Project Yasutado Sudo (Sprecher) & Markus Steinbach
2021-2024DFG-Projekt „Aktionssensitivität in der Grammatik“Thomas Weskott, Julie Goncharov & Hedde Zeijlstra
2020-2024Multimodal Stancetaking: Expressive Movement and Affective Stance. Political Debates in the German Bundestag and the Polish Sejm (DFG/NCN)Silva Ladewig & Cornelia Müller
2019-2022VW-Projekt „Unsichere Attribution: Potentiale und Grenzen eines Mixed-Methods-Ansatzes zur Untersuchung von Zuschreibungsphänomenen in fiktionalen und faktualen Texten“, Programm Geistes- und Kulturwissenschaften - digital: Forschungschancen, Methodenentwicklung und Reflexionspotentiale
weitere Informationen
Anke Holler, mit Caroline Sporleder & Benjamin Gittel
2019-2022DFG-Projekt „Literatur strukturieren: Varianten und Funktionen reflexiver Passagen in fiktionalen Erzähltexten“, Schwerpunktprogramm 2207 Computational Literary Studies
weitere Informationen
Anke Holler & Caroline Sporleder
2019-2022(A)symmetries and Movement in Spoken and Sign Languages, DFG Research ProjectMarkus Steinbach & Hedde Zeijlstra.
2019-2021PRO*Niedersachsen-Forschungsprojekt "Wiedererzählen im Norden. Digitale Analyse weltlicher Erzählungen in niederdeutschen Inkunabeldrucken"
weitere Informationen
Marco Coniglio & Heike Sahm
2018-2021The Interpretation and Processing of Quantifiers in Structurally Ambiguous Sentences: Insights From Child Language, DFG Research ProjectNivedita Mani, Markus Steinbach & Hedde Zeijlstra
2017-2019(Un)sichtbare Lebensgeschichten – Dokumentation des Lebens, der Kultur und der Sprache älterer tauber Menschen, PRO*Niedersachsen ForschungsprojektMarkus Steinbach & Annika Herrmann
2016-2020The Sign Hub: Preserving, Researching and Fostering the Linguistic, Historical, and Cultural Heritage of European Deaf Signing Communities With an Integral Resource, Horizon 2020Josep Quer (Sprecher) & Markus Steinbach
2014-2017DFG-Projekt "The What and When of Processing Projective Content", Schwerpunktprogramm 1727 XPrag.de: New Pragmatic Theories based on Experimental EvidenceAnke Holler & Thomas Weskott
2014-2027DFG-Projekt "Discourse Referents in Space - Anaphora Resolution in German Sign Language (DGS)", Schwerpunktprogramm 1727 XPrag.de: New Pragmatic Theories based on Experimental EvidenceNivedita Mani, Edgar Onea & Markus Steinbach
2013-2015GIF-Proiekt Non-manual Signals and the Grammar of two (Related) Sign LanguagesMarkus Steinbach & Wendy Sandler

Beteiligung an Verbundprojekten:


Laufzeit Titel Antragsteller*innen
2022-2028DFG Schwerpunktprogramm 2392 "Visual Communication: Theoretical, Empirical and Applied Perspectives (ViCom)"Cornelia Ebert & Markus Steinbach
2021-2026DFG Graduiertenkolleg 2636 "Form-Meaning Mismatches"
weitere Informationen
Hedde Zeijlstra (Sprecher), Marco Coniglio, Anke Holler, Markus Steinbach & Thomas Weskott
2021-2024DFG-Netzwerk "Adverbial Clauses and Subordinate Dependency Relationships“
weitere Informationen
Mailin Antomo, Andreas Blümel, Marco Coniglio; Antragssteller: Łukasz Jędrzejowski
2018-2024Lehmann-Haupt International Doctoral Program (LHIDP), VW-Stiftung and Shota Rustaveli National Science FoundationAnke Holler & Markus Steinbach, mit Kolleg*innen in Göttingen und Tbilissi
2015-2024DFG Graduiertenkolleg 2070 "Understanding Social Relationships"Julia Fischer (Sprecherin), Markus Steinbach

Lehrprojekte


Laufzeit Titel Antragsteller*innen
2025-2027Stiftung Innovation in der Hochschullehre "Statistik ohne Grenzen (SoG)"Julia Berginski & Nina-Kristin Meister
2023- „Barrierefreie Lehr- und Lernvideos in der Hochschullehre (BaLLviHo)“
weitere Informationen
Julia Berginski, Lea Dammann, Thomas Finkbeiner, Annette Flemnitz, Sina Ike, Katrin Lux, Nina-Kristin Meister, Kristina Schneider, David Smida & Alexander Silbersdorff
2023-2024Weiterentwicklung des E-Learning-Moduls für die Einführungskurse DGS II und DGS III (Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur)
weitere Informationen
Markus Steinbach, Thomas Finkbeiner & Nina-Kristin Meister
2021-2021Daten lesen lernen – barrierefreie Lehrvideos (DaLeLe4ALL) (Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur)
weitere Informationen
Florian Berens, Sina Ike, Thomas Kneib, Karin Kurz, Nina-Kristin Pendzich, Wolfgang Radenbach, Benjamin Säfken, Alexander Silbersdorff & Markus Steinbach
2019-2020Entwicklung und Implementierung eines E-Learning-Moduls für die Einführungen in die Deutsche Gebärdensprache (DGS) (Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur)
weitere Informationen
Markus Steinbach, Thomas Finkbeiner & Nina-Kristin Pendzich


Universität Göttingen
Seminar für Deutsche Philologie
Jacob-Grimm-Haus
Käte-Hamburger-Weg 3
D - 37073 Göttingen

Kontakt

Telefonnummer: +49-551-39 27515 (Geschäftszimmer)
Fax: +49-551-39 7511
Mailadresse: deutsche.philologie@phil.uni-goettingen.de