Diversity in the Classroom (A/B/E)
In Kooperation mit dem Gleichstellungsbüro - Projekt Gender in die Lehre
Arbeitseinheiten: 8 AE
Max. Teilnehmer*innenzahl: 12
Termin:
- Mo, 22.05.2017, 09.00 (s.t.) - 17.00 Uhr
Keine Anmeldung mehr möglich!
Veranstaltungsort:
Waldweg 26, Raum 3.117/3.119 (Trakt I, 3.OG)
Inhalt/Content:
Mit der Internationalisierung und fortwährendem Engagement zur Chancengleichheit gewinnt die Idee von Diversity bzw. menschliche Vielfalt eine zentrale Bedeutung für die gegenwärtige Hochschullandschaft. Was meint Diversity eigentlich? Warum ist Diversity (insbesondere auch im Bezug auf Ihre eigene Lehre) wichtig? Und wie können Hochschulen und Sie Diversity im Rahmen Ihrer Lehre fördern? Der Workshop stellt sich diesen Fragen durch Impulsreferate, Diskussionen und Übungen. Teilnehmende des Workshops erhalten einen Einblick in die theoretischen Grundlagen zu Schlüsselbegriffen wie Diversity, (Anti-) Diskriminierung und Privilegien. Sie reflektieren ihre eigene Identität im gesellschaftlichen Kontext und erproben diversitätsgerechte Lehr-Lernstrategien. Im Rahmen des Workshops entwickeln Teilnehmende konkrete Ideen für Ihre eigene Lehre und konzipieren erste Umsetzungsschritte. Der Workshop findet auf Englisch statt.
In the face of an ongoing internationalization of higher education and struggles towards equity for all students the idea of human diversity takes on particular significance. What do we mean by diversity? Why is diversity important (especially with regards to your own teaching)? And how can institutions of higher education and you, in the framework of your teaching, foster diversity? This workshop addresses these questions, drawing on short presentations, discussions, and exercises. Participants receive an overview of key theoretical concepts such as diversity, (anti) discrimination, and privilege. They are given opportunities to reflect their own identities and social positions and probe diversity-just teaching and learning strategies. Over the course of the workshop participants develop concrete ideas for their own teaching and plan their first steps towards implementation. The workshop will be held in English language.
Ziele/Learning Outcomes
Die Teilnehmenden sollen nach Abschluss des Seminars
- Mit Schlüsselbegriffen und kompetenter Kommunikationspraxis vertraut sein
- Ihre eigene Identität, Diskriminierungserfahrungen und soziale Privilegien erkennen und reflektieren
- Diversitätsgerechtes Lernen und diversitätsgerechte Lehre reflektieren und erproben
- Konkrete Implementierungsschritte für Diversity in der eigenen Lehre ausformulieren
By the end of the workshop participants will
- Be familiar with key concepts and effective communication
- Recognize and reflect their own identities, experience with discrimination, and social privilege
- Reflect and probe diversity-just teaching and learning in higher education
- Develop concrete steps towards implementing a diversity action plan for their own teaching
Arbeitsformen/Used methods:
Impulsreferate, Übungen, Gruppenarbeit, Diskussion, ggf. Rollenspiel | Short Presentations, exercises, group work, discussions, role play
Schlagworte/Keywords:
Diversity, Intersectionality, (Anti-)Diskriminierung, Privilegien, Chancengleichheit, interkulturelle Kompetenz | diversity, intersectionality, (anti)discrimination, privilege, equity, intercultural competence
Workshopleitung/Trainerin:
Dr. Henrike Lehnguth: offers workshops in the field of teaching and learning in Higher Education, gender mainstreaming and diversity management. She has lived and worked several years in the United States and holds a PhD in American Studies and a certificate in university teaching from the University of Maryland, College Park. She has taught multiple classes on gender and diversity in the United States and Germany and facilitated a range of workshops on teaching and learning matters in her position as the coordinator of graduate programs at Maryland's Center for Teaching Excellence and freelance trainer in Germany. Dr. Lehnguth is currently completing additional qualifications in the field of theater- and dance- and movement pedagogy.